Wednesday, November 03, 2010

حقيقة

نعيش في وهم ..نعيش مظاهر الأشياء ..

بالتأكيد هناك حقيقة..نحن الحقيقة ..عندما نعي ذلك ندرك تماما أننا لا شيئ

وفي كوننا لاشيئ ..نكون كل شيئ ..وهذا هو كل شيئ ببساطة !

يحكى ان شابا خرج باحثا عن الحقيقة حتى وصل الى ضفاف نهر واسع ..وقف يفكر في وسيلة يتغلب بها على العقبة الكبيرة التي اعترضت طريقه ..في اللحظة التي كان على وشك التخلي عن سعيه لمواصلة رحلته رأى عجوزا تبدو عليه الحكمة جالسا يتأمل على الجانب الآخر من النهر ..صرخ الشاب بصوت عال ...أيها الرجل الحكيم ..هلا اخبرتني كيف أصل الى الجانب الأخر من هذا النهر ؟!

صمت العجوز لحظات ..نظر الى الأعلى ..والى النهر ..ثم نظر مرة أخرى الى الشاب وقال .. يا بنى ..أنت بالفعل على الجانب الآخر !

8 التعليقات:

رضوى رضوان said...

تصوري صح .. هو على الجانب الاخر!!!

بسيطة وعميقة :))

solilos said...

I like!

dr.lecter said...

وماذا لو كانت مانعتقده انه هو حقيقه هو ايضا وهم
؟
كيف تتيقني؟

سجل .. أنا مصرية said...

جميلة

احمد خليل said...

حقيقة جميلة ..جميلة جدا

Fatma said...

اشكركم جدا :)

لكتر : مافيش يقين الحقيقة وجهة نظر هو دا اللي بقوله بالضبط في الموضوع :)

Anonymous said...

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

يااااااه

حلوة اوى

انتى ناقلاها واللا دى من تأليفك

أيا كان القصة دى شئ قيم وتستحق ان الواحد يحصل على حكمتها

انا لسة من كام يوم كنت اصطدمت بواحدة من المنتدى اللى هى العضوة زوزوكوكو عن حقيقة شئ معين

انا كنت حسيت ساعتعها ان مفيش حاجةاسمها حقيقة

فضلت افكر منين الاقى الحقيقة
اخر مزهقت سألت بابا قالى ان الحقيقة الوحيدة هى الموت

بس لأ انا حاسة ان فيه حقايق تانى
العالم مش تايه كدة

طيب متسألى الراجل العجوز ازاى نروح الشط الاولانى بما اننا ف الشط التانى

انا لون الشمس

♥●• İzdihër •●♥ said...

NICE :) it is real